Uswatun hasanah

Salamalaykum..

Sudah lama tiada entry yang ditulis. Kenapa? Jawapan paling mudah adalah kerana cuti musim panas. Kenapa cuti musim panas tiada entry? Internet yang kurang laju? Tiada masa? Sibuk? Pelbagai alasan boleh diberikan, mudah!

Kehidupan pelajar di luar negara memang cukup simple bagi setiap yang ingin berdakwah, satu suasana yang selesa (comfort zone). You, yourself, your wife, your friends, and your education. Tidak perlu memikirkan masalah lain. Takutnya adalah di luar negara dialah hero, tetapi sunyi menyepi setelah pulang dek bermacam 'masalah' di negara sendiri. Ya Allah jauhilah daku dari perkara tersebut. Menulis blog bukan suka-suka, tetapi sebagai salah satu peranan hamba Allah, peranan berdakwah.

Dakwah tidak mengenal erti masa dan tempat. Dakwah sentiasa berjalan dimana-mana kita berada, pada bila-bila masa.

Kesal dengan diri sendiri, insyaAllah akan cuba perbaiki diri.

لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا
(Al-Ahzaab: 33:21)
"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah contoh ikutan yang baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat, serta ia pula menyebut dan sentiasa mengingati Allah (dalam masa susah dan senang)"

وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا

dan sentiasa mengingati Allah (dalam masa susah dan senang)

Arif

0 Komen:

Post a Comment