Renungan Hari Ini

وَمَن يَعْشُ عَن ذِكْرِ الرَّحْمَـنِ نُقَيِّضْ لَهُ شَيْطَاناً فَهُوَ لَهُ قَرِينٌ - وَإِنَّهُمْ لَيَصُدُّونَهُمْ عَنِ السَّبِيلِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُم مُّهْتَدُونَ 

36. And whosoever Ya`shu (turns away blindly) from the remembrance of the Most Gracious, We appoint for him Shaytan to be a Qarin (a companion) to him. / Dan sesiapa yang tidak mengendahkan pengajaran (al-Quran yang diturunkan oleh Allah) Yang Maha Pemurah, Kami akan adakan baginya syaitan (yang menghasut dan menyesatkannya), lalu menjadilah syaitan itu temannya yang tidak renggang daripadanya.


37. And verily, they hinder them from the path, but they think that they are guided aright! / Dan sesungguhnya syaitan-syaitan itu tetap menghalangi mereka dari jalan yang benar, sedang mereka menyangka bahawa mereka orang-orang yang mendapat hidayah petunjuk!   (Surah az-Zukhruf 43:36-37)


Pedih kan ayat ni? T_T


Satu lagi ayat untuk dikongsi, berkenaan kelakuan kita ketika al-Quran dibacakan:

وَإِذَا قُرِىءَ الْقُرْءَانُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ 

204. So, when the Qur'an is recited, listen to it, and be silent that you may receive mercy. / Dan apabila al-Quran itu dibacakan, maka dengarlah akan dia serta diamlah (dengan sebulat-bulat ingatan untuk mendengarnya), supaya kamu beroleh rahmat.    (Surah al-A'raf 7:204)


Diam naa waktu orang baca Quran. Seboleh-bolehnya hayati dan fahami maksud dia.

0 Komen:

Post a Comment