Dakapan Erat dan Kucupan Dahi

Ketika Rasulullah dan para sahabat masih di Mekah, mereka diancam dengan pelbagai cara dan ditindas oleh musyrikin Quraisy. Dan dengan sebab itu, Rasulullah menganjurkan sebahagian sahabat supaya berhijrah ke Habsyah untuk sementara waktu. Penghijrahan ke Habsyah yang terletak di benua Afrika itu dipimpin oleh bapa saudara Rasulullah sendiri, iaitu Saidina Jaafar. Selain bertujuan untuk menyelamatkan keimanan para sahabat, penghijrahan ini juga bermatlamat untuk menyebarkan Islam di kalangan masyarakat Habsyah.

Setelah sekian lama berpisah, Rasulullah menyambut kepulangan Saidina Jaafar dengan dakapan erat dan kucupan di dahi. Dalam hadis riwayat Abu Daud daripada sanad yang sahih ada menjelaskan dengan nyata perbuatan Rasulullah ini. Selain itu, Rasulullah turut mendakap dan mengucup dahi anak angkatnya, Zaid bin Haritsah yang berjaya membebaskan diri daripada cengkaman musyrikin Quraisy, kemudian mengikuti jejak baginda berhijrah ke Madinah. At-Tirmizi meriwayatkan daripada Siti Aisyah r.a. katanya, 

"Ketika Zaid tiba di rumah Siti Aisyah, Rasulullah dengan amat gembira menyambut kedatangannya. Baginda telah mendakap Zaid serta mengucup dahinya."


Kedua-dua kisah Saidina Jaafar dan juga Zaid bin Haritsah ini menjadi dalil bahawa perbuatan memeluk dan mengucup dahi orang yang datang dari jauh, ataupun mereka yang sudah lama tidak bertemu, adalah perbuatan yang sangat digalakkan oleh syarak.


Petikan dari buku Muhammad saw, insan teladan sepanjang zaman oleh Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat.

0 Komen:

Post a Comment